Partnerzy serwisu:
Tabor i technika

Pesa naprawi silniki w SU160. Czy staną się bardziej niezawodne?

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

BODE Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus
Dellner

Data publikacji:
12-05-2025
Ostatnia modyfikacja:
12-05-2025
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

TABOR I TECHNIKA
Pesa naprawi silniki w SU160. Czy staną się bardziej niezawodne?
fot. Adam Kilian
Konsorcjum Pesa – Pesa Mińsk Mazowiecki podpisało z PKP Intercity umowę na naprawy P5 ośmiu silników spalinowych w lokomotywach SU160. Właśnie silniki, wyprodukowane przez firmę MTU, były jednym z najczęściej psujących się podzespołów tej serii pojazdów.

Zadaniem spółek z grupy Pesy będzie wykonanie naprawy głównej ośmiu silników spalinowych do lokomotyw serii SU160. Wartą 31,92 mln zł umowę podpisano 17 kwietnia bieżącego roku. Czas na wykonanie całości prac wynosi 2,5 roku (30 miesięcy) od tej daty.

O wyborze wykonawcy miała zadecydować przede wszystkim cena (90%), a w mniejszym stopniu – skrócenie terminu wykonania zadania (5% – nie bardziej jednak niż do dwóch lat) i wydłużenie okresu gwarancji (5%). Oferta złożona przez konsorcjum Pesy z jej spółką-córką była jednak jedyną otrzymaną.

W sierpniu ubiegłego roku również Pesa otrzymała zlecenie bez przetargu na naprawę P4 silników w dwóch egzemplarzach o numerach 008 i 009. Przewoźnik uzasadniał pominięcie normalnych procedur przetargowych „wyjątkowo pilną potrzebą spowodowaną wydarzeniami, których nabywca nie mógł przewidzieć”. Według PKP Intercity zlecenie naprawy Pesie (podmiotowi odpowiedzialnemu za utrzymanie tej serii) było warunkiem zachowania ciągłości przewozów spółki na liniach niezelektryfikowanych. – Nieprzewidywalność dostępności sprawnych silników bezpośrednio wpływała na dostępność lokomotyw, co stanowiło wyjątkową okoliczność, niezależną od Zamawiającego – napisano w opisie zamówienia.

Lokomotywy serii SU160, których 11 egzemplarzy posiadają PKP Intercity, od początku miały opinię pojazdów ponadprzeciętnie awaryjnych. Szczególnie dużo problemów sprawiały właśnie silniki spalinowe. Nowy zarząd PKP Intercity zapowiedział przed rokiem wypracowanie wraz z Pesą sposobu na zdecydowane zwiększenie dostępności pierwszych od przeszło 20 lat nowych liniowych lokomotyw spalinowych polskiej produkcji.

Liczba defektów wymuszających użycie lokomotywy zastępczej lub odwołanie pociągu w przeliczeniu na 100 tys. km przebiegu dla floty lokomotyw SU160 wynosił w lipcu ubiegłego roku 2,40, a w sierpniu – aż 6,39. Wysłaliśmy do przewoźnika pytania o to, w jakim stopniu – wedle jego założeń – powinna poprawić się sytuacja dzięki wykonaniu napraw. O odpowiedziach poinformujemy.
Partnerzy działu

BODE Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus
Dellner

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Kolzamy Kolei Dolnośląskich z dopuszczeniem do ruchu! [zdjęcia]

Tabor i technika

Przetarg na piętrowe EZT dla PKP Intercity. Jest odwołanie

Biznes

ŁKA: Dwa nowe Elfy 3 prawie gotowe

Tabor i technika

ŁKA: Dwa nowe Elfy 3 prawie gotowe

Roman Czubiński 08 maja 2025

Zobacz również:

Kolzamy Kolei Dolnośląskich z dopuszczeniem do ruchu! [zdjęcia]

Tabor i technika

Przetarg na piętrowe EZT dla PKP Intercity. Jest odwołanie

Biznes

ŁKA: Dwa nowe Elfy 3 prawie gotowe

Tabor i technika

ŁKA: Dwa nowe Elfy 3 prawie gotowe

Roman Czubiński 08 maja 2025

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5